تهیه کننده : محبوبه صفری

لمس درمانی (Healing Touch)، نوعی انرژی درمانی است که از لمس ملایم برای تقویت و تسهیل سلامت ذهن، بدن و روح استفاده می کند. لمس شفابخش یا لمس درمانی بر این ایده استوار است که انسان از انرژی تشکیل شده است و این انرژی بر روند بهبودی تأثیر می گذارد، زیرا عدم تعادل و اختلال در انرژی بدن، ذهن یا روح ممکن است جریان طبیعی آن را مسدود کند.
متخصصان واجد شرایط با روش لمس درمانی می توانند با تحریک میدان های انرژی در بدن از طریق لمس تعادل را به انرژی فرد درحال درمان برگردانند و باعث تسریع بهبودی او شوند.

تاریخچه و توسعه لمس شفابخش

لمس درمانی توسط Janet Mentgen در اواخر دهه ۱۹۸۰ توسعه یافت. منتگن  به عنوان یک پرستار به مرور متوجه اهمیت انرژی و خواص درمانی لمس شد،  او به طور رسمی لمس درمانی را به عنوان یک درمان پزشکی در سال ۱۹۸۹ معرفی کرد. در سال ۱۹۹۳، لمس شفابخش توسط انجمن پرستاران  آمریکا (AHNA) تایید شد.
امروزه، لمس درمانی در سراسر جهان در بیمارستان‌، کلینیک‌ و مراکز مراقبت طولانی‌مدت انجام می‌شود و نتایج رضایت بخشی را به دنبال داشته است.

لمس درمانی چگونه کار می کند؟

این تکنیک مبتنی بر اصول مشابه سنت‌های آسیایی مانند طب سوزنی و چی کونگ(ترویج انرژی زندگی) است که مبتنی بر مفهوم انرژی‌های زندگی و لزوم حفظ جریان متعادل این انرژی‌ها برای سلامت جسمی، روانی و عاطفی است. مشاوران لمس درمانی برای کمک به افرادی که به دنبال درمان هستند، تلاش می کنند تا از طریق این روش، هر گونه کمبود در زمینه انرژی را اصلاح کنند.
درمان بیوفیلد (میدان مغناطیسی) متعلق به گروه بزرگ‌تری از مشاوران است که به عنوان انرژی درمان شناخته می‌شود، لمس درمانی یک رویکرد مکمل  برای درمان است. اعتقاد بر این است که تکنیک‌های دستی مورد استفاده در این فرآیند تعادل را به جریان انرژی در بدن فرد بازمی‌گردانند.
زمانی که این جریان انرژی به دلیل بیماری، استرس یا نگرانی‌های دیگر مختل شده باشد. لمس درمانی، به کمک فرد می آید و تعادل انرژی لازم را فراهم می کند.

در یک جلسه لمس شفابخش چه اتفاقی می افتد؟

در یک جلسه معمولیلمس درمانی، فردی که به دنبال درمان است با لباس کامل روی یک میز ماساژ دراز می کشد یا به راحتی روی یک صندلی می نشیند. مشاور به آرامی برای کاهش حواس‌پرتی و ارتباط بهتر با فرد تحت درمان، وارد نوعی حالت مراقبه می‌شود. سپس، مشاور میدان انرژی را با حرکات دست ارزیابی می کند و میدان انرژی فرد تحت درمان را برای تشخیص احساسات و عدم تعادل اسکن می کند. در مرحله بعد، پزشک معمولاً از لمس خارج از بدن (نزدیک بدن، اما بدون تماس واقعی) یا لمس ملایم روی نواحی مختلف بدن برای تعادل میدان انرژی استفاده می‌کند. سپس پزشک یک اسکن دیگر انجام می دهد تا اطمینان حاصل شود که عدم تعادل انرژی اصلاح شده است. در نهایت، پزشک به فرد تحت درمان کمک می‌کند تا به حالت کاملاً هوشیار بازگردد.
دو تکنیک اساسی مورد استفاده در لمس درمانی عبارتند از: اتصال چاکرا و عبور مغناطیسی.

اتصال چاکرا شامل این است که مشاور دست‌ها را روی بدن فردی که به دنبال درمان است قرار می‌دهد ( با فاصله)، از پاها شروع کند و تا هر مفصل در بدن حرکت می‌کند. این تکنیک برای متعادل کردن انرژی در چاکراها ( مراکز انرژی بدن ) طراحی شده است.

عبور مغناطیسی شامل حرکات آهسته دست هستند. انگشتان مشاور به منظور تسهیل رفع انسداد روی میدان انرژی حرکت می کند، اما تماس فیزیکی واقعی در این تکنیک ایجاد نمی‌شود.

مردم اغلب واکنش‌های متفاوتی نسبت به لمس درمانی دارند. برخی ممکن است هیچ احساسی نداشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است احساسات و تصاویر، آرامش یا رهایی عاطفی را تجربه کنند.
مشکلاتی که با لمس شفابخش درمان می شوند

لمس درمانی به طور گسترده برای درمان تعدادی از مشکلات جسمی و عاطفی استفاده می شود. این یک درمان مکمل است که برای تقویت درمان های سنتی طراحی شده است و به طور گسترده ای در زمینه پزشکی، در مراکز مختلف از جمله خانه های سالمندان، بیمارستان ها، مطب های خصوصی و آسایشگاه ها استفاده می شود.
لمس شفابخش برای درمان درد، علائم سرطان، بهبودی پس از عمل، بیماری های قلبی عروقی و اختلال عملکرد غدد درون ریز نیز استفاده می شود. لمس درمانی همچنین در زمینه های روانپزشکی و روانشناسی برای رسیدگی به اختلال هایی مانند اضطراب، استرس و استرس پس از سانحه کاربرد دارد. دریافت کنندگان این رویکرد درمانی همچنین بیان کرده اند که پس از درمان احساس بهتری را تجربه کرده اند.
افرادی که نسبت به درمان سنتی پزشکی یا روانپزشکی محتاط هستند و تمایل به رویکردی دارند که تمرکز کمتری بر “اختلالات” یا “بیماری‌ها” داشته باشد و راه‌های جایگزینی برای درمان ارائه دهد، ممکن است لمس درمانی را موثر بدانند. با این حال، از آنجایی که این روش فقط برای تکمیل سایر رویکردها در نظر گرفته شده است، نه به عنوان یک روش درمانی مستقل، مشاوران ممکن است این افراد را تشویق کنند که درمان‌های دیگری را در برنامه خود بگنجانند.
بسیاری از افرادی که قبل و بعد از برخی اقدامات پزشکی در جلسات لمس درمانی شرکت کرده‌اند، گزارش می‌دهند که دوره بهبودی کوتاه‌تری را نسبت به آنچه انتظار می‌رفت تجربه کرده‌اند.
 

نگرانی ها و محدودیت ها

در روان درمانی سنتی، لمس اغلب تابو در نظر گرفته می شود. با این حال، بسیاری از درمانگران تشخیص می دهند که استفاده از لمس می تواند نقش ارزشمند و مشروعی در درمان داشته باشد. از آنجایی که لمس می‌تواند به احساس آسیب‌پذیری در افرادی که تحت درمان هستند کمک کند، از درمانگرانی که از لمس درمانی استفاده می‌کنند انتظار می‌رود استانداردهای اخلاقی خاصی را برای اطمینان از استفاده ایمن آن حفظ کنند. لازم است درمانگران لمس درمانی خطرات و مزایای درمان را به مراجعین اطلاع دهند و رضایت آگاهانه آن ها را کسب کنند. قبل از استفاده از لمس درمانی از آن ها انتظار می رود که مناسب بودن درمان را برای فردی که به دنبال درمان است، ارزیابی کنند

#درونگرا_برونگرا_و تست #لمس_درمانی #هکومی #اختلال_کم توجهی#شب_ادراری#خواب_وحشتناک_کودکان#لجبازی_کودکان#رشد_کلامی#ناخن_جویدن#نظریه_عشق#مثلث_عشق 

#نفس_عمیق_و_کاهش_اضطراب #وسواس_اختلال_ocd #علاقه_مند_کردن_کودکان_به_درس رفتار_آسیب زا _والدین 

تاثیر_رنگها_روی اشتها # اموزش_حل مسئله # رفتار_کلیشه_ای_اوتیسم # اوتیسم_و_نشانه های ان # بازی_با_کودک_اوتیسم # دوستی_با _کودک # آموزش_اعضا بدن _به کودکان # نظریه_ویگوتسکی # لالی_انتخابی

موسیقی_درمانی_اوتیسم # اختلال_هراس # اختلال_کندن مو # شخصیت_فروید # نظریه_اریکسون # کودکان odd # پارانوییا # مشاوره آنلاین # درمان بیش فعالی – بجنورد مرکز مشاوره ذهن زیبا # درمان بیش فعالی با نوروفیدبک – بجنورد مرکز مشاوره ذهن زیبا # درمان بیش فعالی و اختلال در تمرکز با نوروفیدبک – بجنورد مرکز مشاوره ذهن # تماشاگری جنسی

گرایشات جنسی # • فراموشی # اختلال پایرومانیا # اختلال نافرمانی مقابله جویانه # اختلال پایکا # کلپتومانیا ( جنون دزدی)

اختلال وحشتزدگی # آگورافوبی # اختلال پوست کنی # اختلال سلوک # مازوخیسم جنسی # سادیسم جنسی # • دود روانشناختی • انعطاف روانی # • ازهم گسستگی • اختلال های خواب # • دستاورد. # • نظریه های هیپنوتیزم• آزمون های تلقین پذیری # • مسخ واقعیت. • اختلالات شخصیت # • شنونده فعال• فرزند خواندگی• اختلال یادگیری کودک # • اختلال ساختگی. # ازدواج با شخصیت مرزی # • نگاتیویسم # • اسپسیفایر کاتاتونیا # • هیپومانیک # • کودکان نابینا و کم بینا

• سوگیری شناختی # • اختلال خلق # • جاذبه عاشقانه # • رویا پردازی ناسازگار

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *