تهیه کننده : محبوبه صفری
روانشناسان و پژوهشگران نظریه ها وتئوری های مختلفی از عشق ارائه داده اند. عشق و عاشقی یک احساس عمومی در همه ی انسان ها است. ولی دانستن ماهیت ان لزوما آسان نیست. برای مدتی طولانی، مردم فکر می کردند که علم هر مفهومی را می تواند مطالعه کند ولی این در مورد عشق و عاشقی صادق نیست!
نظریه استرنبرگ در مورد عشق: استرنبرگ (۱۹۸۸) معتقد است یک عشق کامل سه بعد دارد: وفاداری، صمیمیت و هوس از نظر او کسی عاشق است که هر ۳ مؤلفه عشق را به اندازه کافی در وجودش پرورش داده باشد. او سعی کرده است با در نظر گرفتن این ۳ مؤلفه، عشق را از زوایای گوناگون نگاه کند.
- صمیمیت: صمیمیت، بعد عاطفی و هیجانی عشق است؛ اینکه ما نسبت به دیگران احساسات نزدیک و مشترک داشته باشیم. صمیمیت بیش از هر چیز یک احساس دوطرفه است. نمیتوانید بگویید فلانی دوست صمیمی من است ولی او با من صمیمی نیست!
- هوس: هوس یا شاید بهتر است بگوییم شور، موتور محرکه عشق است. غیر از احساسات جنسی که کاملا در کلمه هوس مستتر است، یک چیز دیگر هم در این بعد از عشق وجود دارد؛ چیزی غیرجنسی که بین عامه به احساسات رمانتیک مشهور است؛ احساس دل انگیز عاشق شدن.
- وفاداری: وفاداری یا تعهد، نیت فرد را برای تداوم رابطه نشان میدهد؛ اینکه ما بخواهیم تا آخر عمر، معشوقمان را حفظ کنیم و برای این پایداری تلاش کنیم.
همانطور که گفته شد، استرنبرگ عشقی را کامل میداند که دارای هر ۳ بعد باشد وگرنه انواع دیگری از احساسات وجود دارند که دو یا تنها یک بعد پررنگ عشق را دارند. استرنبرگ همچنین با در نظر گرفتن شدت و ضعف هر یک از این سه بعد، ۸ نوع رابطه عشقی را در روابط دو نفر تعریف می کند.
- فقدان عشق: در این رابطه هیچ کدام از عناصرعشق حضور ندارند. این رابطه را در زندگی روزانه با مردم عادی میبینیم.
- عشق دوستانه: این احساس زمانی دست میدهد میل و تعهد به مقدار کم وجود داشته باشد یا اصلا وجود نداشته باشد، اما صمیمیت در حد بالایی حضور دارد. این احساس را معمولا در رابطه با دوستان صمیمی داریم.
- عشق شهوانی: میل در این عشق بیشتر حضور دارد. هیجانات و میل زیادی دراین رابطه وجود دارد، اما صمیمیت و تعهد در سطح ضعیفی قرار دارد.
- عشق پوچ: این عشق زمانی احساس میشود که تعهد قوی باشد، اما میل و صمیمیت در سطح پایینی قرار داشته باشد یا اصلا وجود نداشته باشد. این ویژگی اغلب در زوج هایی دیده میشود، که مدت زیادی از ازدواج آنها میگذرد و به خاطر بچه ها در کنار یکدیگر زندگی میکنند و سعی دارند رابطه را، حتی اگر از نظر روانی و جسمی یکدیگر را ارضا نکنند، حفظ کنند.
- عشق خیال انگیز: این عشق در بین زوج هایی مشاهده می شود که رابطه آنها تا اندازه ای تازه است. میل و صمیمیت شدید است، اما زوج ها به اندازه کافی، زندگی مشترک یا تجربه های مشترک ندارند که متقابلا احساس تعهد کنند.
- عشق مشفقانه: در این عشق صمیمیت و تعهد شدید است اما میل ضعیف است. عشق مشفقانه در بین زوج هایی دیده میشود که به مدت تقریبا طولانی با هم هستند و از یکدیگر رضایت دارند، اما جاذبه جنسی آنها از بین رفته است.
- عشق ابلهانه: در این عشق میل وتعهد بالاست. اما صمیمیت ضعیف است عشق ابلهانه در زوج هایی دیده می شود که یک عنصر مشترک قوی دارند و به همین دلیل تصمیم می گیرند ازدواج کنند، حتی اگر یکدیگر را اصلا نشناسند.
- عشق کامل: این عشق سه عنصر را به طور سخاوتمند در خود جای داده است. عشقی است که همه ی ما آن را آرزو داریم. همانطور که استرنبرگ می گوید، رسیدن به این مرحله خیلی آسان تر از نگهداشتن آن است.
نظریه رابین در مورد عشق: به گفته رابین (۱۹۷۰) با وجود این که عشق جز عمیقترین و با معناترین احساسات به شمار میرود، روان شناسان اجتماعی در عمل هیچ توجهی به آن نکرده اند. او مقیاسی ساخت با دو نوع اندازهگیری: یکی در مورد پیوند و ارتباط و دیگری در مورد عشق. عامل پیوند شامل مواردی مثل جذابیت، دیدگاه خوب، احترام و دوستی است و عشق شامل عواملی مثل اظهار وابستگی به معشوق، اظهار انحصارطلبی و مسئولیت در برابر او، اظهار علاقه و میل به بودن با او. در میان این عوامل، عامل جنسی یا جذابیت جنسی به چشم نمیخورد. عشق به عنوان یک نگرش به همراه عناصر رفتاری، شناختی و هیجانی توصیف شده است.
البته کار رابین به عنوان یکی از تلاشهای سرسختانه برای اندازهگیری تجربی عشق به شمار میرود. تحقیقات او به جای عشق شهوانی به عشق رمانتیک متمرکز شده است و تمرکز بر حالت غیر جنسی حکایت از آن دارد که این تحقیق از این حیث با تحقیقات کنونی مغایرت دارد.
دوست داشتن در مقابل عشق و عاشقی
زیک روبین، روانشناس، بیان می کند که عشق رمانتیک از ۳ عنصر ساخته شده است: دلبستگی، مراقبت و صمیمیت.
دلبستگی نیاز به تایید و تماس فیزیکی با فرد دیگر است. مراقبت شامل ارزش نهادن به نیازهای دیگری همانند خود است و صمیمیت یعنی به اشتراک گزاری افکار، خواسته ها و احساسات است.
بر اساس این تعریف روبین پرسشنامه ای برای سنجش نگرش در مورد دیگران ابداع کرد و متوجه شد که این مقیاس شواهدی در رابطه با مفهوم بندی او از عشق ارائه می دهد.
تقسیم بندی نظریه های عشق توسط آرون
آرون (۱۹۹۷) نظریههای عشق را به سه دسته تقسیم میکند: یکی روان تحلیلگری که براساس دیدگاه های پیروان فروید است؛ دیگری عبارت است از بخشی از نظریههای یادگیری بر اساس دیدگاههای هرلد کلی و جان تیبوت؛ سوم متأثر از مدلهای گسترش خود که توسط آرون مطرح شده است.
الف.نظریه های روان تحلیلگری
این نظریهپردازان به صورت سنتی بر انگیزههای نا هشیار تأکید میکنند. فرد برای تکرار روابط دوران کودکی با والدینش میخواهد با فردی که صفات ایدآلش را دارد (گمان یا فرافکنی میکند) ارتباط بر قرار نماید. بعد از اینکه معشوق را واقعاً دید، منجر به یک رهایی احتمالی میشود.
ب. نظریه های یادگیری اجتماعی
نظریههای یادگیری اجتماعی در مورد عشق، نظریه وابستگی متقابل میباشد که کلی و تیبوت در سال ۱۹۷۸ پدید آوردند. در این الگو جذابیت برای ارتباط با یک دوست یا در نهایت عشق به این دوست به عنوان موقعیتیتوصیف میشود که در این موقعیت افراد یک رابطه را به عنوان پیامد مثبت دریافت میکنند. این عمل در ارتباط با انتظارات ارتباطی پایهای است. در ابعاد دیگر این مدل، عشق، به عنوان اشاره به موقعیتی درک میشود که در آن موقعیت یک دگرگونی انگیزشی که از رفتار بر اساس پایههای علاقه به خود نشات گرفته و به رفتار بر اساس بنیانهای توجه گسترده تبدیل میشود که این توجه گسترده شامل دوست و ارتباط نیز میشود. بنابراین، عشق، مستلزم آمادگی برای بیرونی سازی و حتی فداکاری برای فایده رساندن به دیگران میباشد.
ج. نظریه توسعه خود
الگوی توسعه خود را آرون ارائه کرده است. این الگو این گونه فرض میکند که مردم برای توسعه خود، انگیزه دارند. توسعه خود، شامل متغیرهایی مانند دیدگاهها، تواناییها و هویتی است که در اختیار «خود» قرار داده میشود. یکی از شیوههایی که برای تحقق این امر انجام میدهند، استفاده از «روابط نزدیک» است؛ زیرا در این روابط هر فرد، دیگران (یعنی، دیدگاهها، تواناییها و هویتشان) را تا حدی آنطور که هست، جزئی از این «خود» درک میکند. به ویژه در مورد عشق گفته میشود که عشق توصیف موقعیتی است که در آن، عاشق سطح بالایی از توسعه بالقوه را که در دسترس است و از ارتباط با فرد دیگری نشات گرفته، ادراک میکند. اگر اندازه توسعه یا توسعه بالقوه ادراک شده خیلی بالا باشد، تجربه عشق شدیدتر میشود. (مثل هنگامی که فرد وارد یک رابطه جدید میشود).
عشق دلسوزانه در مقابل عشق شهوانی
به گفته ی الین هاتفیلد و همکارانش دو نوع اساسی از عاشقی وجود دارد: یکی عشق و عاشقی دلسوزانه و دیگری عشق و عاشقی شهوانی. مشخصه های عشق دلسوزانه محبت، احترام متقابل، دلبستگی و همچنین احترام متقابل و اعتماد است.
عشق و عاشقی پرشور و شهوانی با احساسات شدید، جاذبه ی جنسی و اضطراب و همچنین محبت مشخص می شود. هنگامی که این احساسات دو طرفه هستند فرد حالت سر خوشی و وجد دارد ولی اگر این احساسات دو طرفه نباشند فرد دچار افسردگی می شود. هاتفیلد نشان می دهد که عاشقی پرشور و شهوانی فقط بین ۶ تا ۳۰ ماه دوام دارد!
همچنین هاتفیلد نشان می دهد که عاشقی پر شور زمانی اتفاق می افتد که انتظارات فرهنگی قبلی فرد در زمان ملاقات براورده می شود.
در ایده آل ترین حالت، عشق و عاشقی پرشور به عشق و عاشقی دلسوزانه تبدیل می شود. این در حالی است که بسیاری از مردم دوست دارند عاشقی پرشور و دلسوزانه را با هم داشته باشند که بسیار نادر و کمیاب است.
مدل ۳ رنگی عشق
جان لی در سال ۱۹۷۳ در کتاب خودش عشق را به ۳ رنگ اصلی تشبیه کرد. به گفته ی او همانطور که ما ۳ رنگ اصلی داریم که از ترکیب اینها رنگ های مکمل ایجاد می شود، بلکه ۳ نوع عاشقی اصلی داریم که از ترکیب این ۳ نوع عشق و عاشقی، عشق های ثانوی ایجاد می شود.
۳ نوع عشق اصلی
- دوست داشتن یک فرد ایده آل
- عاشقی به عنوان یک بازی
- عاشقی به عنوان دوستی
۳ نوع عشق ثانویه
- عشق و عاشقی وسواسی (ترکیب دوست داشتن فرد ایده آل و عشق به عنوا یک بازی(
- عشق و عاشقی واقعی و عملی (ترکیب عشق به عنوان بازی و عشق به عنوان دوستی(
- عشق و عاشقی فداکارانه (ترکیب دوست داشتن یک فرد ایده آل و عشق به عنوان دوستی(
نظریه ی مثلثی عشق
رابرت استرنبرگ بیان می کند که عاشقی ۳ عنصر دارد: شهوت صمیمیت و تعهد. ترکیبات مختلف این ۳ عنصر انواع عاشقی را بوجود می اورد. به عنوان مثال ترکیب عنصر صمیمیت و تعهد منجر به عشق و عاشقی دلسوزانه می شود و ترکیب شهوت و صمیمیت منجر به عشق و عاشقی شهوانی می شود.
به گفته ی استرنبرگ روابط افراد معمولا بر مبنای ۲ یا یک عنصر است. ترکیب ۳ عنصر یک عشق واقعی را بوجود می اورد که بسیار نادر است و پایدارتر ین نوع روابط است.
#نظریه_عشق#مثلث_عشق #نفس_عمیق_و_کاهش_اضطراب #وسواس_اختلال_ocd #علاقه_مند_کردن_کودکان_به_درس رفتار_آسیب زا _والدین # تاثیر_رنگها_روی اشتها # اموزش_حل مسئله # رفتار_کلیشه_ای_اوتیسم # اوتیسم_و_نشانه های ان # بازی_با_کودک_اوتیسم # دوستی_با _کودک # آموزش_اعضا بدن _به کودکان # نظریه_ویگوتسکی # لالی_انتخابی
موسیقی_درمانی_اوتیسم # اختلال_هراس # اختلال_کندن مو # شخصیت_فروید # نظریه_اریکسون # کودکان odd # پارانوییا # مشاوره آنلاین # درمان بیش فعالی – بجنورد مرکز مشاوره ذهن زیبا # درمان بیش فعالی با نوروفیدبک – بجنورد مرکز مشاوره ذهن زیبا # درمان بیش فعالی و اختلال در تمرکز با نوروفیدبک – بجنورد مرکز مشاوره ذهن # تماشاگری جنسی
گرایشات جنسی # • فراموشی # اختلال پایرومانیا # اختلال نافرمانی مقابله جویانه # اختلال پایکا # کلپتومانیا ( جنون دزدی)
اختلال وحشتزدگی # آگورافوبی # اختلال پوست کنی # اختلال سلوک # مازوخیسم جنسی # سادیسم جنسی # • دود روانشناختی • انعطاف روانی # • ازهم گسستگی • اختلال های خواب # • دستاورد. # • نظریه های هیپنوتیزم. • آزمون های تلقین پذیری # • مسخ واقعیت. • اختلالات شخصیت # • شنونده فعال. • فرزند خواندگی• اختلال یادگیری کودک # • اختلال ساختگی. # ازدواج با شخصیت مرزی # • نگاتیویسم # • اسپسیفایر کاتاتونیا # • هیپومانیک # • کودکان نابینا و کم بینا
• سوگیری شناختی # • اختلال خلق # • جاذبه عاشقانه # • رویا پردازی ناسازگار