تهیه کننده : محبوبه صفری

ویژگی افراد درونگرا: افراد درونگرا معمولاً ترجیح می‌دهند که به دنیای ذهنی خود متمرکز باشند سر و صدای زیاد آنها را خسته کرده به محیط‌های شلوغ علاقه ای ندارند ترجیح می‌دهند دوستان کم اما عمیق داشته باشند معمولاً کم حرف هستند و شنونده‌های خوبی به حساب می‌آیند.  آنها به اشتباه افرادی  خجالتی به نظر می‌آیند، در حالی که این گونه نیست. آنها از تنهایی، نسبت به جمع لذت بیشتری می‌برند  و پس از یک معاشرت  چند ساعته، ترجیح می‌دهند چند ساعتی تنها باشند. اطرافیان آنها را افرادی مرموز می‌دانند که شناختن آنها کار سختی است.  در فضای شغلی  ممکن است افراد منفعلی به نظر برسند که  نظر خاصی ندارند،  اما آنها معمولاً سعی می‌کند حرف همه جمع را بشنوند و سپس نظر خود را بگویند. کار مستقل و آزاد را  به کار تیمی ترجیح می‌دهند، اما  در کار تیمی نیز اگر بتوانند نیازها و توانمندی‌های‌شان را بروز دهند،  یک فرد تاثیرگذار در تیم خواهد بود.

ویژگی افراد برون گرا:

 برخلاف ویژگی‌هایی که از افراد درونگرا گفتیم،  افرادی که برون گرا هستند تعداد زیادی دوست دارند، انرژی خود را از جمع می‌گیرند به محیط های شلوغ علاقه دارند و ترجیح می دهند به صورت دسته جمعی به مسافرت بروند. آنها معمولاً در بیان احساسات خودشان به خوبی عمل می کنند و هیجانات شان به راحتی قابل حدس زدن است.  نظرشان را در جمع به راحتی  عنوان می‌کنند  و اگر مخالفتی با دیگران داشته باشند، بلافاصله اعلام می‌کند.

درونگرایی بهتر است یا برونگرایی؟

همانطور که اشاره کردیم درونگرایی و برونگرایی صرف وجود ندارد بلکه همه  انسان ها هر دو ویژگی را دارد اما بنا بر شرایط فیزیولوژیکی، خانوادگی، اجتماعی، محیطی و به خصوص ویژگی‌های فرهنگی یکی از این ویژگی ها غالب خواهد شد. نکته جالب توجه این جاست که بسیاری از افراد درون‌گرا به دلیل اینکه از جمع طرد می‌شوند تلاش می‌کند تا نقاب یک فرد  برونگرا را داشته باشند تا بتوانند با دیگران راحت‌تر ارتباط برقرار کنند. این مساله به دلیل طرفداری و حمایت جامعه از افراد برون‌گراست، بنابراین اصلاً درونگرا بودن یا برونگرا بودن، خوب یا بد نیست.

در برخی از تست های روانشناسی شخصیت  یکی از ویژگی های قابل توجه،  ویژگی درونگرایی و برونگرایی انسان ها است. بررسی این ویژگی باعث می‌شود شما شناخت بیشتری از خودتان داشته باشید  و همچنین  در هنگام انتخاب رشته تحصیلی،  شغل و همسر عملکرد بهتری داشته باشید. 

تست درون گرایی و برون گرایی

تست نئو:NEO-AC

در مدل ۵ عامل بزرگ شخصیت  یا همان تست نئو، مک کری و کاستا یکی از عامل های بزرگ تعیین کننده را در بررسی شخصیت یک انسان بحث درونگرایی و برونگرایی او می‌دانند. برونگرایی عامل دومی است که با سرواژهE  در تست نئو معرفی شده است. در این تست، برای اینکه مشاور متوجه شود که تا چه اندازه یک فرد برونگراست از ۶ ویژگی و زیرمجموعه استفاده می‌کند. زیر مجموعه‌ها شامل: صمیمیت، جمع‌گرایی، جنب و جوش و فعالیت، هیجان‌خواهی و هیجانات مثبت. فردی که در عاملE  نمره پایینی بگیرد، شخص درونگرایی حساب می‌شود.

تست درونگرایی- برونگرایی آیزنکEPQ

یکی دیگر از تست‌هایی که برای سنجش درونگرایی-برونگرایی طراحی شده است، تست شخصیت آیزنک است. در این تست، علاوه بر برونگرایی، عواملی مانند روان‌رنجوری و همچنین دروغگویی سنجیده می‌شود. شما با جواب دادن به سوالات این تست، می‌توانید متوجه شوید که در این ۳ عامل چه وضعیتی دارید. این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که تمامی تست‌های روانشناسی باید توسط روانشناس بالینی و مشاور تحلیل و تفسیر شود.

تست MBTI

یکی دیگر از تست‌هایی که این روزها در دنیای روانشناسی جای خود را باز کرده است، تست شخصیتMBTI است. از این تست برای شخصیت‌شناسی در هنگام ازدواج، انتخاب شغل و استخدام استفاده می‌شود. اما این تست متاسفانه تست مناسبی برای این کار نیست! به دلیل اینکه نتیجه این تست پس از ۲ هفته از انجام آن، تغییر می‌کند! در هرصورت یکی از عواملی که در این تست سنجیده می‌شود، درون‌گرایی و برون‌گرایی است.

تفاوت مهمی که در تست MBTI و NEO درباره درونگرایی و برون‌گرایی وجود دارد، این است که شما در تستMBTI  از یک تیپ صحبت می‌کنید و باید بپذیرید که یا درونگرا هستید یا برونگرا، اما در تست NEO از یک طیف صحبت می‌کنیم، یعنی همان مطلبی که کاملاً علمی است و همه انسان‌ها طیفی از این ویژگی را دارند. فرض کنید از شما بپرسند رنگ مورد علاقه شما آبی است یا قرمز؟ در حالی که شما هیچ کدام از این دو رنگ را دوست ندارید! بنابراین وقتی تستی شما را تحت فشار قرار دهد تا یک جواب مشخص بدهید، روایی لازم را ندارد و نمی‌توان آن را یک تست علمی به شمار آورد.

حال اگر متوجه شوید که در شخصیت شما، درونگرایی ارجح است یا برونگرایی، چه فایده‌ای دارد؟

-شما می‌توانید دایره دوستان خود را راحت‌تر انتخاب کنید.

-دلیل اینکه چرا در برخی از جمع‌ها احساس بدی پیدا می‌کنید را متوجه می‌شوید.

-در انتخاب شغل خود راحت‌تر عمل می‌کنید. برای مثال وقتی می‌دانید یک فرد درونگرا هستید، در موقعیت شغلی مانند سخنوری، فروش و بازاریابی  قرار نمی‌گیرید.

-در  انتخاب همسر با دانستن این ویژگی می‌توانید تعارضات بین فردی را راحت‌تر مدیریت کنید.

-می‌توانید رفتارهای خودتان را در محیط‌های مختلف، پیش‌بینی کنید.

-اگر کسی شما را قضاوت کند، با علم و آگاهی‌ای که پیدا می‌کنید، می‌توانید او را توجیه کنید که دلیل رفتار شما چیست.

#درونگرا_برونگرا_و تست #لمس_درمانی #هکومی #اختلال_کم توجهی#شب_ادراری#خواب_وحشتناک_کودکان#لجبازی_کودکان#رشد_کلامی#ناخن_جویدن#نظریه_عشق#مثلث_عشق 

#نفس_عمیق_و_کاهش_اضطراب #وسواس_اختلال_ocd #علاقه_مند_کردن_کودکان_به_درس رفتار_آسیب زا _والدین 

تاثیر_رنگها_روی اشتها # اموزش_حل مسئله # رفتار_کلیشه_ای_اوتیسم # اوتیسم_و_نشانه های ان # بازی_با_کودک_اوتیسم # دوستی_با _کودک # آموزش_اعضا بدن _به کودکان # نظریه_ویگوتسکی # لالی_انتخابی

موسیقی_درمانی_اوتیسم # اختلال_هراس # اختلال_کندن مو # شخصیت_فروید # نظریه_اریکسون # کودکان odd # پارانوییا # مشاوره آنلاین # درمان بیش فعالی – بجنورد مرکز مشاوره ذهن زیبا # درمان بیش فعالی با نوروفیدبک – بجنورد مرکز مشاوره ذهن زیبا # درمان بیش فعالی و اختلال در تمرکز با نوروفیدبک – بجنورد مرکز مشاوره ذهن # تماشاگری جنسی

گرایشات جنسی # • فراموشی # اختلال پایرومانیا # اختلال نافرمانی مقابله جویانه # اختلال پایکا # کلپتومانیا ( جنون دزدی)

اختلال وحشتزدگی # آگورافوبی # اختلال پوست کنی # اختلال سلوک # مازوخیسم جنسی # سادیسم جنسی # • دود روانشناختی • انعطاف روانی # • ازهم گسستگی • اختلال های خواب # • دستاورد. # • نظریه های هیپنوتیزم• آزمون های تلقین پذیری # • مسخ واقعیت. • اختلالات شخصیت # • شنونده فعال• فرزند خواندگی• اختلال یادگیری کودک # • اختلال ساختگی. # ازدواج با شخصیت مرزی # • نگاتیویسم # • اسپسیفایر کاتاتونیا # • هیپومانیک # • کودکان نابینا و کم بینا

• سوگیری شناختی # • اختلال خلق # • جاذبه عاشقانه # • رویا پردازی ناسازگار

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *