تهیه کننده :یاسمن هاشمی

اختلال یادگیری خاص

در قدیم اختلال یادگیری خاص به این صورت تعریف می شد : ناهمخوانی بیشتر از دو انحراف استاندارد بین هوشبر و موفقیت تحصیلی.

این تعریف منتقدان زیادی داشت و مهمترین انتقاد این بود که بعد از روی دادن مشکلات یادگیری ،مدتی طول می کشد فاصله‌ای که در اثر این مشکلات بین نمره هوش بر و نمره آزمون های پیشرفت تحصیلی به وجود می‌آید به اندازه کافی زیاد باشد که بتوان کودک را مبتلا به اختلال یادگیری اعلام کرد .
از طرف دیگر تعیین نمره هوش بر و نمره پیشرفت تحصیلی در سالهای اول دبستان دشوار تر از سال های بالاتر است و به این ترتیب اگر نیاز به مداخله باشد این مداخله ممکن است ارائه شود .
یک رویکرد جایگزین (پاسخ به مداخله ) این است که بسیاری از درمانگران در حال حاضر از آن استفاده می کنند .
در این رویکرد زمانی کودک مبتلا بهSLD اعلام می‌شود که پاسخ او به یک نوع مداخله که موثر بودن آن ثابت شده است مثلاً یک برنامه تقویت خواندن به طور قابل ملاحظه‌ای ضعیفتر از پاسخ سایر دانش‌آموزان است . RTI در واقع نوعی سیستم هشداردهنده زودهنگام است که روی ارائه دادن تعلیم و آموزش موثر تمرکز دارد .

بعضی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص در دوست یابی مشکل پیدا می کند ، ظاهراً بسیاری از حرف ها را نمی شنوند یا نمی توانند به سرعت به سوالات جواب دهند ، بعضی از آنها به سختی می توانند قوانین انواع بازی را یاد بگیرند . ولی وقتی یاد می‌گیرند در رعایت کردن آنها بسیار سخت گیر می شوند .
اختلال یادگیری خاص در سراسر زندگی وجود دارد اما زمانی خود را نهایی می کند که فرد در برآورده ساختن انتظارات شغلی زندگی با مشکل روبرو میشود.

کودکان تیزهوش

اختلال یادگیری عصبی_رشدی

• شناسایی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص

• کودکان استثنایی

• کودکان ناشنوا و کم شنوا

• کودکان نابینا و کم بینا

• معلولیت ذهنی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *