روان رنجوری و روان پریشی به کدام دسته از اختلالات گفته می شود و چه ویژگیهایی دارند؟

سوالات مباحث اساسی در روانشناسی ترم یک

سوالات مباحث اساسی در روانشناسی ترم دو

نوشته های مرتبط

۶ Comments

  1. نام نوع طبقه بندی اختلالهای روانی که دستمایهی اکثر متخصصان بهداشت روانی در آمریکاست به راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی چاپ چهارم (DSM-IV) شهرت دارد که با طبقه بندی بین المللی سازمان بهداشت جهانی مطابقت زیاد دارد. مقولههای عمده ی اختلالهای روانی که در طبقه بندی DSM-IV آمده در جدول ۱-۱۵ دیده میشود.در زیر هر یک از مقولههای اصلی این طبقه بندی فهرستی از مقولههای فرعی همراه با توصیف نشانههای ضروری برای هر مقوله به دست داده شده است. دو اصطلاح «روانـرنجوری» و «روانپریشی، احتمالاً بـرای شما آشناست و می پرسید پس اینها در کدام طبقه از اختلالهای فهرست ۱-۱۵ جای دارند. از ایـن دو اصطلاح سابقاً بـرای مشخص کردن مقولات تشخیصی اصلی استفاده میشد. مقوله روانرنجوری شامل گروهی اختلال با ویژگیهای: اضطراب، ناشادبودن، و رفتار غیرانطباقی است که به ندرت به درجه یی می رسد که نیاز به بستری کردن شخص باشد. معمولاً شخص می تواند در جامعه به کار و زندگی خود ادامه دهد، اما قادر به بهره گیری از تمام تواناییهای خود نیست. اما روانپریشی شامل اختلالهای شدیدتری است. در این دسته اختلال، فرایندهای فکری شخص چندان آشفته میشود که تماس با واقعیت را از دست داده و نمی تواند با الزامات زندگی روزمره مقابله کند، و معمولاً بایستی بستری شود هیچ یک از دو دسته بندی روانرنجوری و روانپریشی به عنوان مقوله اصلی در DSM-IV نیامده است.

  2. روان رنجوری:شامل گروهی از اختلال با ویژگیهای اضطراب، ناشاد بودن و رفتار غیر انطباقی است که به ندرت به درجه ای میرسد که نیاز به بستری کردن شخص باشد.
    روان پریشی:شامل اختلال های شدیدتری است طوریکه فرآیند های فکری شخص چندان آشفته میشود که تماس با واقعیت را از دست داده و نمی تواند با الزامات زندگی روزمره مقابله کند و معمولا بایستی بستری شود.

  3. این اختلال ها جزو اختلال های(راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی) ست
    مقوله روانرنجوری شامل گروهی اختلال با ویژگی های اضطراب،ناشادبودن،ورفتار غیر انطباقی ست و به ندرت نیاز به بستری دارند
    اما روانپریشی شامل اختلالهای شدیدتر است ک در این دسته اختلال فرایند های فکری شخص چندان آشفته میشود که تماس با واقعیت را از دست داده و نمیتواند با الزامات زندگی روزمره مقابله کند و معمولا باید بستری شود.

  4. مقوله روانرنجوری شامل گروهی اختلال با ویژگی های: اضطراب، ناشادبودن، و رفتار غیرانطباقی است که به ندرت به درجه یی می رسد که نیاز به بستری کردن شخص باشد. معمولا شخص میتواند در جامعه به کار و زندگی خود ادامه دهد اما قادر به بهره گیری از تمام توانایی خود نیست. اما روانپریشی شامل اختلال های شدیدتری است. در این دسته اختلال، فرایند های فکری شخص چندان آشفته می شود که تماس با واقعیت را از دست داده و نمیتواند با الزامات زندگی روزمره مقابله کند و باید بستری شود

  5. روان رنجوری :شامل گروهی از اختلالاتی است از جمله اضطراب است .
    روان پریشی :شامل اختلالات زیادی است که فرد نمی تواند با ان مقابله کند
    وباید بستری بشه .

  6. در واقع این اختلال ها جزو اختلال های(راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی) است مقوله روانرنجوری شامل گروهی اختلال با ویژگی های اضطراب،ناشادبودن،ورفتار غیر انطباقی ست و به ندرت نیاز به بستری دارند اما روانپریشی شامل اختلالهای شدیدتر است ک در این دسته اختلال فرایند های فکری شخص چندان آشفته میشود که تماس با واقعیت را از دست داده و نمیتواند با الزامات زندگی روزمره مقابله کند و معمولا باید بستری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *