توشته شده توسط: اسما آقایی

دلزدگی زناشویی چیست؟

دلزدگی زناشویی یک روند تدریجی فاصله گرفتن زوجین از یکدیگر است که ذره ذره وارد زندگی شده و آنقدر موثر است که می‌تواند زندگی را دچار تغییر و تحول کند. دلزدگی باعث می‌شود که فرد از رابطه احساس ناراحتی کند و حتی دیگر تمایلی به حل مشکلات زندگی نشان ندهد. افرادی که دچار دلزدگی زناشویی می‌شوند دیگر امیدی به حل مشکلات ندارند؛ این ناامیدی به فرد احساس پوچی و تنهایی می‌دهد و در نهایت او را دچار افسردگی می‌کند. احساس نداشتن یک حامی عاطفی فرد را بیشتر در دنیای افسردگی فرو می‌برد و به طلاق عاطفی زوجین منجر می‌شود.
دلزده‌ها قبل از هر چیز احساس آزردگی می کنند. آن‌ها حس می‌کنند در زندگی مشترک اذیت می‌شوند و تمایلی به حل مشکلات نشان نمی‌دهند و امیدی هم ندارند مشکلاتشان حل شود. آنها احساس پوچ و بی معنایی دارند حس می کنند کسی را در زندگی ندارند که از آنها حمایت عاطفی کند، خودشان را باور ندارند و خودشان را دوست ندارند. درست همین احساسات را نسبت به همسرشان هم دارند. آنها دیگر نه همسرشان را قبول دارند و نه می توانند او را دوست داشته باشند.
توقعات غیرمنطقی و غیرواقع بینانه در این زمینه موثر است. گاهی توقعات ما آن قدر بالا و غیرواقع بینانه است که ازدواج با هر فرد دیگری هم نمی تواند این توقع‌ها را برآورده کند.
وقتی زن و شوهر از فاز هیجانی و عاطفی اول ازدواج بیرون می آیند، هر حادثه کوچکی را بهانه می‌کنند تا به همسرشان یک برچسب منفی برنند، در این مواقع سکوت مردها نشانه بی‌احساسی‌شان تلقی می‌شود و یک بار محبت نکردن زنها، نشانه نامهربانی شان می‌شود.
اگر همسران نیازهای خود را مطرح نکنند یا در رابطه با همدیگر پی به نیازهای یکدیگر نبرند و به راه حل مثبتی برای برآورده کردن نیازهای شان نرسند، خطر دلزدگی دو چندان می شود.

چطور بفهمم ازدواجم دچار دلزدگی زناشویی شده است؟

از سه وجه (جسمی، روانی و عاطفی) می‌توان به دلزدگی در زندگی زناشویی پی برد:

  1. علائم عاطفی دلزدگی
    کمبود عمومی اشتیاق، عدم رضایت، فرسودگی عاطفی، بی‌احساسی و کمبود علاقه از جمله علائم عاطفی دلزدگی زناشویی هستند. افراد دلزده ممکن است احساس کنند که با وجود تلاش فراوان کمتر به نتیجه دلخواهشان می‌رسند. آن‌ها ممکن است نسبت به حالت عادی، زودتر خشمگین شوند و احساس کنند که توانایی خوش‌گذرانی و حس شوخ‌ طبعی‌شان را از دست ‌داده‌اند.
  2. علائم روانی دلزدگی
    علائم روانی دلزدگی معمولاً به شکل کاهش خود باوری و نظر منفی‌گرایانه نسبت به روابط، به‌ خصوص رابطه با همسر تظاهر می‌یابد. احساس یأس و سرخوردگی فقط به همسر محدود نمی‌شود بلکه در مورد ناکامی خودشان احساس وحشتناکی دارند. حتی وقتی که چین‌ و چروک‌هایشان را در آینه می‌بینند، خودشان را دوست ندارند. این احساسات بر زندگی، رابطه با سایر افراد و توانایی‌شان در عشق ورزیدن تأثیر می‌گذارد.
  3. علائم جسمی دلزدگی
    نوعی احساس دلزدگی و کسالت، احساس خستگی، سردردهای مزمن، بی اشتهایی یا پرخوری، بی حالی و دردهای شکمی در افراد دلزده به وجود می‌آید. نداشتن رابطه جنسی بعد از ازدواج نیز از دلایل و عوارض دلزدگی زناشویی است. 

چگونه دلزدگی زناشویی را از بین ببریم؟

در ابتدا باید واقع بین باشید و سطح توقعات خود را نسبت به زندگی واقعی هم سو کنید. اختلاف نظر یک فرآیند طبیعی است اما نباید آن را منفی تفسیر کرد. همسرتان نمی‌تواند ذهن شما را بخواند و اگر در مورد مسئله‌ای ناراحت هستید، باید آن را با همسرتان در میان بگذارید.
در کل شناخت تفاوت‌ زن و مرد باعث می‌شود که متوجه یک سری رفتارهای مردانه و زنانه شوید. هر چقدر اطلاعات خود را بالا ببرید احتمال دلزدگی زناشویی کمتر می‌شود. خلاقیت شما نیز در این زمینه بسیار موثر است؛ به طور مثال به مسافرت بروید تا شور و نشاط و اشتیاق به زندگیتان بازگردد و یا اینکه در مناسبت‌های مختلف به همسرتان هدیه بدهید. همچنین می‌توانید از کمک مشاوره خانواده استفاده کنید. دست به ابتکار بزنید ، حد و مرز ها را کنار بگذراید ، حتما میپرسید که چگونه ؟ این نکات هم در مورد آقایان هم خانم ها مشترک است فقط کافیست خجالت را کنار بگذراید و کمی جسور باشید . سعی کنید متفاوت تر از همیشه باشید ، همسرتان را با یک لباس جدید که تا به حال شما را در آن سبک ندیده است غافل گیر کنید . این گونه به او یا آوری کنید هنوز همان قدر زیبا و جذاب هستید .
اگر تا به حال این کار نکرده اید به محل کار او یک دسته گل بفرستید با یک کارت که روی آن نوشته اید ” میدانم سرت شلوغ است اما باید به تو میگفتم که تو را بیشتر از هر زمان دیگری دوست دارم ” باور کنید این کار همسرتان را از لحاظ روحی تا مدت ها شارژ خواهد کرد . یا برای او یک کادو بخرید و اگر پرسید به چه مناسبت بگویید به مناسبت خوبی های تو . برای ابراز محبت به همسرتان منتظر مناسبت وقت و مکان خاصی نباشید اما فراموش هم نکنید که حتی محبت هم باید در حد اعتدال باشد…

توشته شده توسط: اسما آقایی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *